We vinden het heel belangrijk om te kunnen garanderen dat we te allen tijde verantwoorde en kwalitatief goede zorg kunnen bieden. Dat betekent dat we u niet bij alle zorgvragen van dienst kunnen zijn. De criteria die bepalen wanneer wij wel of juist geen zorg kunnen bieden, zijn opgenomen in onze in- en uitsluitcriteria wijkverpleging.
Algemeen:
Thuiszorg Zuid biedt verzorgende en verpleegkundige hulp thuis bij klanten van 18 jaar of ouder. De zorg kan uit zowel de Zvw als de Wlz worden geboden. Het uitgangspunt is om verantwoorde en kwalitatief goede zorg thuis te bieden aan onze klanten.
Inclusie criteria:
Klanten met onderstaande aandoeningen en of beperkingen kunnen gebruik maken van de diensten van Thuiszorg Zuid:
Artikel 1 Grondwet: Op grond van geloof of levensbeschouwing, op grond van afkomst en cultuur en op grond van geslacht of geaardheid wordt niemand uit- en buitengesloten.
Exclusie criteria:
Wanneer een klant een gevaar vormt voor zichzelf of zijn omgeving en niet binnen de bevoegdheden van Thuiszorg Zuid valt, zal moeten worden overgegaan op zorgweigering volgens protocol. In geval van zorgweigering zal Thuiszorg Zuid er zoveel mogelijk aan doen om de klant te ondersteunen om buiten de organisatie passende zorg te vinden die aansluit bij de behoeften van de klant. Grondslag voor het weigeren of beëindigen van zorg is:
Toepassen van onvrijwillige zorg, zoals beschreven in de wet zorg en dwang. Er is sprake van onvrijwillige zorg als een klant of zijn vertegenwoordiger niet instemt met zorg of waartegen de klant zich verzet (verbaal of non-verbaal), zoals:
Informatie en klachten
De klant waarbij het zorg beëindigings- of zorgweigeringsprotocol van toepassing is, wordt hiervan schriftelijk op de hoogte gesteld. De klant kan hierop in bezwaar gaan bij de klachtencommissie van Thuiszorg Zuid. De schriftelijke klacht kunt u sturen naar Thuiszorg Zuid t.a.v. de Klachtencommissie.
Wij zullen deze klacht in behandeling nemen en zo spoedig mogelijk een terugkoppeling geven.